sâmbătă, 3 mai 2014

Recenzie serial: Balika Vadhu - Mica Mireasa (Childhood story arc)

Acum ceva timp, tot schimband canalele, am descoperit serialul indian “Mica mireasa” si am urmarit primele episoade mai mult din curiozitate si plictiseala. In scurt timp insa actiunea serialului m-a prins si asa am ajuns sa urmaresc in fiecare seara cate un episod, curioasa sa vad ce urmeaza sa se mai intample.

Serialul aduce in discutie o problema importanta din India, aceea a casatoriilor intre copii. Astfel, aflam povestea lui Anandi (Avika Gor), singurul copil al lui Khajan (Chetanya Adib) si al lui Bagwati (Bhairavi Raichura), o familie saraca si muncitoare. La varsta de 8 ani aceasta este casatorita cu Jagdish (Avinash Mukherjee), fiul unei familii bogate si este nevoita in scurt timp sa renunte la copilarie si sa paseasca       intr-o noua viata, aceea de nora. Anandi este trimisa in casa socrilor la o varsta frageda, unde incearca sa se adapteze si sa invete regulile casei. Familia lui Jagdish este condusa cu o mana de fier de catre bunica acestuia, Kalyani Devi (Surekha Sikri), o femeie dura si stricta, dar in acelasi timp iubitoare si protectoare cu membrii familiei ei. Desi socrii ei, Sumitra (Smita Bansal) si Bhairon (Anup Soni), o iubesc foarte mult pe Anandi si incearca sa o apere si sa-i acopere greselile, fata este des pedepsita de catre bunica Kayani, care incearca sa o invete care sunt indatoririle unei nurori.

In paralele cu viata lui Anandi in casa socrilor este prezentata si viata celorlalti membrii ai familiei. Basant (Satyajit Sharma), fratele lui Bhairon, este un barbat iute la manie care o asculta orbeste pe mama lui. Serialul prezinta  mariajul acestuia cu Jamuna si mai apoi cel cu Gehna (Neha Marda), cea de-a doua sotie a lui, o tanara frumoasa si inteligenta.

Daca prin prisma intamplarilor din viata lui Anandi serialul prezinta greutatile prin care trece o fata trimisa de mica in casa socrilor, acesta reuseste sa prezinte si o alta versiune, viata unei tinere mirese care, desi este maritata, locuieste inca in casa parinteasca. Suguna (Vibha Anand), fiica lui Bhairon si a Sumitrei, o fata frumoasa si inteligenta, este maritata cu Pratap (Jehangir Vakil), fiul unei familii bogate. Parintii ei au decis insa ca fata sa locuiasca in casa lor pana la varsta de 18 ani, dar ceea ce nu stiu ei este faptul ca Suguna se intalneste in secret cu Pratap, iubirea dintre cei doi facandu-i sa incalce orice regula pentru a se vedea.

Desi la inceputul serialului mi-a fost mila de Anandi, cu fiecare episod pe care il vedeam aceasta imi devenea din ce in ce mai antipatica. Ingamfata si egoista, aceasta mi se parea mult prea rasfatata pentru pozitia pe care o avea in casa socrilor, dar si in societate. Personal, de multe ori am considerat ca socrii ei o rasfata prea mult si chiar o iubesc mai mult decat isi iubesc proprii copii, pe Suguna si Jagdish. Atat Bhairon cat si Sumitra au luptat mult mai mult pentru anumite drepturi ale lui Anandi, drepturi pentru care nu au luptat atunci cand era vorba de proprii lor copii. De exemplu, cei doi s-au zbatut cat de mult posibil pentru a o convinge pe Kalyani sa-i permita fetei sa invete, dar, atunci cand Suguna s-a maritat, acestia nu s-au chinuit sa ii ofere sansa de a studia mai departe si asta in ciuda faptului ca fata locuia inca in casa lor, nu in casa socriilor. In plus, in momentele in care se despartea de Anandi, Sumitra parea a suferi mult mai mult decat in momentele in care a trebuit sa se desparta de Suguna.

Unele dintre personajele mele preferate din serial au fost Gehna, Suguna si Shyam (Vikrant Massey). Ghena si Suguna sunt amandoua inteligente, fiecare dintre ele facandu-ma sa le indragesc. Mi-a placut atat modul direct al Gehnei, care reusea sa spuna cu mult calm lucrurilor pe nume, cat si modul persuasiv si talentul manipulator al Sugunei, capabila sa faca pe oricine sa zambeasca, chiar si pe bunica ei, Kalyani. Shyam a fost un personaj extraordinar, genul de barbat pe care este aproape imposibil sa-l gasesti in realitate. Toate intamplarile prin care a trecut pentru Suguna, sacrificile pe care le-a facut pentru aceasta, puterea de a calca orice traditie in picioare si de a se ridica impotriva tuturor, chiar si impotriva propriei familii in numele dragostei m-au facut sa-l admir si simpatizez pe tot parcursul serialului.

Kalyani Devi a fost un personaj foarte bine construit, pe care nu am putut nici sa-l iubesc, dar nici sa-l urasc. Serialul a prezentat atat latura dura a acesteia, uneori facand gesturi care ma faceau sa am ganduri malefice in privinta ei, cat si latura umana, blanda, care ma facea sa zambesc si sa o simpatizez. Trecutul ei, cu toate intamplarile legate de Mahavir (Rajendra Gupta) m-au facut sa fiu mult mai blanda in privinta ei si sa o inteleg si sa trec cu vederea anumite greseli ale acesteia si sa-mi doresc ca ea sa-si arate mai des latura sensibila, asa cum a facut de exemplu in ceea ce o priveste pe Suguna. Indiferent daca este simpatizata sau detestata, un lucru este cert: Kalyani Devi este sarea si piperul serialului.

Un lucru care m-a impresionat in mod deosebit a fost talentul actorilor din serial, expresivitatea acestora castigandu-mi admiratia. Toti actorii din serial aveau un talent aparte, reusind sa exprime printr-un gest, printr-o privire chiar si o mie de cuvinte, nefiind necesar nici macar un sunet pentru a intelege ceea ce simteau.

As avea atat de multe de spus despre serial, dar ma tem sa nu dezvalui anumite intamplari si sa distrug farmecul acestuia, asa ca ma voi limita la a mai adauga doar faptul ca serialul merita urmarit, iar numarul mare de episoade nu ar trebui sa descurajeze pe nimeni din a-i acorda o sansa.